the right SIZE beursedities

SNEAKERZAAK SUNIKA

Marcel Dopper is trotse oprichter en mede-eigenaar van de exclusieve sneakerzaak Sunika in Amsterdam. ‘Sunika’ is het Japanse woord voor ‘sneakers’. De winkel is dan ook geheel geïnspireerd op de sneakercultuur van Tokyo. 

geïnspireerd op de sneakercultuur van Tokyo

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.


Marcel heeft Sunika in 2012 opgericht met zijn toenmalige compagnon Patrick Bredemeijer. Marcel: “Ik had samen met Patrick een agentuur van een paar kleine en grote merken voor Nederland. Het viel ons op dat de detaillist van toen heel erg van zijn buurman afkeek en niet goed in overweging nam wat de eventuele volgende stap zou kunnen zijn. Men was toentertijd heel huiverig voor nieuwe merken.’’ Patrick en Marcel namen het heft in eigen handen en hebben samen Sunika opgericht. Dit deden ze met een deel van hun eigen merken, een aantal grote merken en een aantal kleine nieuwe merken. ‘’Uiteindelijk is Patrick in dienst gegaan bij Palladium en K Swiss, waarna ik in zee ben gegaan met een nieuwe partner. De verdeling tussen onze samenwerking is goed en we delen dezelfde visie voor de winkel,’’ legt Marcel uit.



ASSORTIMENT

Bij Sunika kun je terecht voor grote merken, zoals Adidas, Puma en Reebok, maar ook de kleine merken, zoals Saucony en Karhu. Saucony is in het assortiment van Sunika een vaste standaard. Het is een schoen waar veel mensen specifiek naar op zoek zijn en om deze reden een bezoekje brengen aan Sunika. Daarnaast zijn er nu eenmaal weinig verkooppunten van. Het merk Karhu verkoopt momenteel beter dan alle grote merken bij elkaar. Marcel: ‘’Je moet je ogen dan ook openhouden voor de kleine en nieuwe merken of juist de oude merken die weer een comeback kunnen maken. De grote merken proberen tegenwoordig van alles. Enerzijds zie je grove zolen, waarna er wordt overgegaan op lage zolen en er weer terug wordt gegaan op de grove zolen. Zo kan een bepaald model goed presteren, terwijl een ander model uit hetzelfde seizoen helemaal niet verkoopt. Eigenlijk is er geen tussenweg, een model presteert uitstekend of slaat de plank volledig mis. Er is ook geen merk te benoemen waarin alles goed is.” 

EVENEMENTEN

Regelmatig worden er evenementen georganiseerd in de winkel. Zo zijn er een aantal merken die bepaalde releases bij Sunika komen vieren. Marcel: “Onlangs hebben we een global release gehad van het schoenenmerk Kangaroos. In samenwerking met EARTH water hebben zij een schoen ontwikkeld waar er in totaal 400 paar van zijn gemaakt. Iedere schoen is genummerd en heeft een echtheidscertificaat. Er zit een goed doel aan verbonden: een deel van de opbrengst van de verkoop gaat namelijk naar de financiering van schone waterbronnen in Afrika. In dit geval was het release feestje enkel op uitnodiging bij te wonen. Het was een drukke en geslaagde dag. De reacties waren lovend, wat niet alleen goed is voor het merk maar ook voor de winkel.’’ Zo nu en dan organiseert Sunika een evenement met de wat kleinere merken, zoals het kledingmerk Safe apparel. Van de geringe kleding die Marcel in de winkel verkoopt is dit een uitgesproken merk die goed bij de winkel past. Marcel geeft aan: ‘’Zo’n release is net zo leuk om te vieren als een release voor een groot merk. Naast de evenementen die we voor merken arrangeren, organiseren we ook evenementen voor sneaker-gerelateerde beurzen, zoals Sneakerness Amsterdam. Zo hebben we bij één van de afgelopen edities het start feestje bij ons in de winkel gevierd. Ook dit was een groot succes!”





Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.


SOCIAL MEDIA

Sunika maakt gebruik van Facebook en Instagram. Marcel vertelt: “Social media is belangrijker dan ooit. We hebben nu iemand voor onze social media die zelf dedicated is op de socials. Instagram is tegenwoordig veel belangrijker aan het worden dan Facebook. Daarentegen moet je ook kijken naar wie je klant is. In onze winkel is dat de volwassen sneaker koper, die meer actief is op Facebook dan op Instagram. Ik denk dus dat je hierin een goede balans moet vinden. Ook vind ik de kwaliteit van een bericht heel belangrijk, wat je precies vertelt en op welke manier je dit overbrengt. Dat zegt veel meer dan het aantal volgers die je hebt of het aantal likes dat je op een bericht hebt. Ik denk dat je het daar helemaal niet meer aan kunt meten. Zo is Instagram nu bezig met een pilot waaraan je niet meer kunt zien hoeveel likes er op een bericht komt, omdat het tegenwoordig zo beïnvloed wordt. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die likes kopen, waardoor de zuiverheid in hoeverre je een bericht leuk vindt geheel verdwijnt. Zelf ben ik heel actief op social media met het volgen. Ik plaats zelf niets, maar ik vind het beroepsmatig wel interessant wat anderen te vertellen hebben. Dit betekent echter niet dat ik iedereen volg. Ik kijk vanuit een account door naar een volgend account, omdat ik al die berichten gewoonweg niet constant in beeld wil hebben op mijn tijdlijn. Ik denk dat dit nog wel vergeten wordt.”

TOEKOMSTPLANNEN

Marcel heeft voor Sunika momenteel geen concrete toekomstplannen. Wel is er de wil om het online gedeelte meer uit te bouwen, omdat dit volgens Marcel steeds belangrijker wordt. Hij realiseert zich dan ook dat er een enorme concurrentie is, van eendagsvliegen tot enorme organen waar je niet kan en wil tegenaan boksen. Marcel legt uit: ‘’Ook daar denk ik dat je jezelf goed moet onderscheiden. Zo is een toegankelijke website en goede fotografie enorm van belang. Daarnaast vinden we het verlenen van ouderwetse service belangrijk. Ik ben van mening dat je deze service ook kunt spiegelen naar online. Er zitten dan ook nog wel plannen in om dit op een goede manier te kunnen uitbouwen. Als winkel moet je constant in beweging blijven om goed te kunnen presteren.”



SNEAKERZAAK SUNIKA

geïnspireerd op de sneakercultuur van Tokyo

Marcel Dopper is trotse oprichter en mede-eigenaar van de exclusieve sneakerzaak Sunika in Amsterdam. ‘Sunika’ is het Japanse woord voor ‘sneakers’. De winkel is dan ook geheel geïnspireerd op de sneakercultuur van Tokyo. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.


Marcel heeft Sunika in 2012 opgericht met zijn toenmalige compagnon Patrick Bredemeijer. Marcel: “Ik had samen met Patrick een agentuur van een paar kleine en grote merken voor Nederland. Het viel ons op dat de detaillist van toen heel erg van zijn buurman afkeek en niet goed in overweging nam wat de eventuele volgende stap zou kunnen zijn. Men was toentertijd heel huiverig voor nieuwe merken.’’ Patrick en Marcel namen het heft in eigen handen en hebben samen Sunika opgericht. Dit deden ze met een deel van hun eigen merken, een aantal grote merken en een aantal kleine nieuwe merken. ‘’Uiteindelijk is Patrick in dienst gegaan bij Palladium en K Swiss, waarna ik in zee ben gegaan met een nieuwe partner. De verdeling tussen onze samenwerking is goed en we delen dezelfde visie voor de winkel,’’ legt Marcel uit.



ASSORTIMENT

Bij Sunika kun je terecht voor grote merken, zoals Adidas, Puma en Reebok, maar ook de kleine merken, zoals Saucony en Karhu. Saucony is in het assortiment van Sunika een vaste standaard. Het is een schoen waar veel mensen specifiek naar op zoek zijn en om deze reden een bezoekje brengen aan Sunika. Daarnaast zijn er nu eenmaal weinig verkooppunten van. Het merk Karhu verkoopt momenteel beter dan alle grote merken bij elkaar. Marcel: ‘’Je moet je ogen dan ook openhouden voor de kleine en nieuwe merken of juist de oude merken die weer een comeback kunnen maken. De grote merken proberen tegenwoordig van alles. Enerzijds zie je grove zolen, waarna er wordt overgegaan op lage zolen en er weer terug wordt gegaan op de grove zolen. Zo kan een bepaald model goed presteren, terwijl een ander model uit hetzelfde seizoen helemaal niet verkoopt. Eigenlijk is er geen tussenweg, een model presteert uitstekend of slaat de plank volledig mis. Er is ook geen merk te benoemen waarin alles goed is.” 

EVENEMENTEN

Regelmatig worden er evenementen georganiseerd in de winkel. Zo zijn er een aantal merken die bepaalde releases bij Sunika komen vieren. Marcel: “Onlangs hebben we een global release gehad van het schoenenmerk Kangaroos. In samenwerking met EARTH water hebben zij een schoen ontwikkeld waar er in totaal 400 paar van zijn gemaakt. Iedere schoen is genummerd en heeft een echtheidscertificaat. Er zit een goed doel aan verbonden: een deel van de opbrengst van de verkoop gaat namelijk naar de financiering van schone waterbronnen in Afrika. In dit geval was het release feestje enkel op uitnodiging bij te wonen. Het was een drukke en geslaagde dag. De reacties waren lovend, wat niet alleen goed is voor het merk maar ook voor de winkel.’’ Zo nu en dan organiseert Sunika een evenement met de wat kleinere merken, zoals het kledingmerk Safe apparel. Van de geringe kleding die Marcel in de winkel verkoopt is dit een uitgesproken merk die goed bij de winkel past. Marcel geeft aan: ‘’Zo’n release is net zo leuk om te vieren als een release voor een groot merk. Naast de evenementen die we voor merken arrangeren, organiseren we ook evenementen voor sneaker-gerelateerde beurzen, zoals Sneakerness Amsterdam. Zo hebben we bij één van de afgelopen edities het start feestje bij ons in de winkel gevierd. Ook dit was een groot succes!”






SOCIAL MEDIA

Sunika maakt gebruik van Facebook en Instagram. Marcel vertelt: “Social media is belangrijker dan ooit. We hebben nu iemand voor onze social media die zelf dedicated is op de socials. Instagram is tegenwoordig veel belangrijker aan het worden dan Facebook. Daarentegen moet je ook kijken naar wie je klant is. In onze winkel is dat de volwassen sneaker koper, die meer actief is op Facebook dan op Instagram. Ik denk dus dat je hierin een goede balans moet vinden. Ook vind ik de kwaliteit van een bericht heel belangrijk, wat je precies vertelt en op welke manier je dit overbrengt. Dat zegt veel meer dan het aantal volgers die je hebt of het aantal likes dat je op een bericht hebt. Ik denk dat je het daar helemaal niet meer aan kunt meten. Zo is Instagram nu bezig met een pilot waaraan je niet meer kunt zien hoeveel likes er op een bericht komt, omdat het tegenwoordig zo beïnvloed wordt. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die likes kopen, waardoor de zuiverheid in hoeverre je een bericht leuk vindt geheel verdwijnt. Zelf ben ik heel actief op social media met het volgen. Ik plaats zelf niets, maar ik vind het beroepsmatig wel interessant wat anderen te vertellen hebben. Dit betekent echter niet dat ik iedereen volg. Ik kijk vanuit een account door naar een volgend account, omdat ik al die berichten gewoonweg niet constant in beeld wil hebben op mijn tijdlijn. Ik denk dat dit nog wel vergeten wordt.”

TOEKOMSTPLANNEN

Marcel heeft voor Sunika momenteel geen concrete toekomstplannen. Wel is er de wil om het online gedeelte meer uit te bouwen, omdat dit volgens Marcel steeds belangrijker wordt. Hij realiseert zich dan ook dat er een enorme concurrentie is, van eendagsvliegen tot enorme organen waar je niet kan en wil tegenaan boksen. Marcel legt uit: ‘’Ook daar denk ik dat je jezelf goed moet onderscheiden. Zo is een toegankelijke website en goede fotografie enorm van belang. Daarnaast vinden we het verlenen van ouderwetse service belangrijk. Ik ben van mening dat je deze service ook kunt spiegelen naar online. Er zitten dan ook nog wel plannen in om dit op een goede manier te kunnen uitbouwen. Als winkel moet je constant in beweging blijven om goed te kunnen presteren.”