the right SIZE beursedities

Michèle Oude Reimer (30) is geen onbekende in de schoenenwereld. Niet alleen vanwege de winkel Blauwehand 1652 te Deventer, die ze samen met haar moeder runt, maar ook door haar werk in het verleden als vertegenwoordster bij SPM. Daarnaast helpt Michèle nu haar vriend Rudy Cloudt regelmatig in de showroom van s.Oliver. 

IN DE WANDELGANGEN MET ...

 MICHÈLE OUDE REIMER


Michèle is geboren in Hengelo en woont inmiddels al jaren met veel plezier in Deventer.Op jonge leeftijd droomde Michèle er nog van om de winkel van haar ouders (Nijhof Schoenen) over te nemen. Toch is haar pad iets anders verlopen. Ze volgde de opleiding Fashion Management aan het MBO in Enschede, “met twee vingers in mijn neus” voegt ze eraan toe, “ik wou gewoon zo snel mogelijk aan het werk”. Tijdens haar studie werkte ze als verkoopmedewerker bij Jack & Jones en in de plaatselijke kroeg. Vlak na haar studie ging ze aan de slag bij Gore-Tex als Projecttrainee voor een half jaar om vervolgens uit te komen als administratief medewerker bij een bedrijf in Duitsland in de vleesindustrie, “via-via kwam ik daar terecht, ik had eigenlijk gewoon echt werk nodig destijds”. Snel hierna besloot ze weer haar passie te volgen, en kwam ze bij SPM terecht als accountmanager. 9 jaar later is Michèle moeder van 2 prachtige “bonus” kinderen Bonita en Sydney en heeft ze samen met Rudy zoontje Jaxen daarnaast is ze druk bezig met haar carrière.



Nadat Michèle er een tijdje tussen uit is geweest na de geboorte van Jaxen was er toch een te groot gemis vanwege haar affiniteit met schoenen. Door de drukte bij s.Oliver in de showroom was de logische stap haar vriend Rudy Cloudt te helpen snel gemaakt  “Een logische stap en leuk werk” benoemt ze zelf, omdat ze als oud-vertegenwoordigster de schoenenbranche immers op haar duimpje kent. Wat ze het leukste vindt? “Het leukste is om samen met de klant een mooie collectie samen te stellen die echt bij de klant past.” Intussen kent ze haar klanten en de betreffende winkels erg goed, waardoor ze een mooie selectie kan aanbieden. Daarnaast vindt ze het ook van belang om klanten tussen de seizoenen door op te zoeken om te kijken hoe het gaat, informatie in te winnen en eventueel nog wat bij te sturen.



WIE IS MICHÈLE?

PASSIE VOOR SCHOENEN


Ze legt uit dat Rudy met s.Oliver bezig is met het invoeren van Pronto Moda collecties, waardoor producten nog sneller geleverd zullen worden. Iets wat Michèle ook erg interessant vindt. “Hierdoor wordt het makkelijker om op de trends in te spelen, belangrijk in de huidige schoenenbranche” beschrijft ze. “Met snel wisselende mode moet je kunnen inspelen op trends en mee bewegen met de mode.” Ook in haar vorige baan hield ze zich bezig met het spotten van nieuwe trends. “Dat was gewoon continu klanten bezoeken, met je koffertje met samples, en als je ergens een trend spotte dan maakte je direct een foto voor het hoofdkantoor, zodat zij zo snel mogelijk een sample konden maken.” 

Tegenwoordig komt de informatie van alle kanten, social media spelen een belangrijke rol hierin, iets waar Michèle zich ook veel mee bezig houdt vanwege haar eigen webshop bijvoorbeeld.

De trends worden doorgespeeld naar het Productmanagment van s.Oliver, waar Rudy ook onderdeel van uitmaakt en omgezet naar commerciële modellen met een eigen s.Oliver DNA. 





MET DE TRENDS MEEGAAN


 Inmiddels is Michèle samen met haar moeder Leonie Nijhof ook druk bezig met het runnen van de winkel, conceptstore Blauwe Hand 1652 in Deventer. Ook daar vindt ze het contact met de klanten het belangrijkste, en tevens ook het leukste. Met veel trots vertelt ze over hoe haar moeder de winkel begonnen is, op een andere locatie in Deventer. “Dat was echt een klein paleisje. De winkel was aangebouwd aan een herenpand. Net iets buiten het centrum met een grote binnentuin erbij, het had gewoon echt iets kneuterigs.” Inmiddels zit de winkel in een nieuw pand, op een drukkere A1 locatie vandaar dat Michèle de samenwerking met haar moeder is aangegaan. Iets wat Michele erg waardevol vindt is dat ze alleen met duurzame producten werken. Natuurlijke materialen en een eerlijk productieproces zijn kernwaarden “We werken dus echt met leveranciers die met heel veel passie en liefde de producten maken”. Dat creëert een mooie band met de leveranciers, en dat breng je uiteindelijk ook weer over naar de klant, het gaat uiteindelijk om story-telling. Zo hebben we veel klanten in de winkel die gezellig een bakkie komen doen en ongedwongen gaan passen daardoor creëer je echt een huiskamer gevoel. ” Verder beschrijft ze de winkel als een ratatouille van mooie producten. In de winkel vind je alles, van kleding, schoenen, accessoires tot interieuraccessoires. En allemaal duurzaam geproduceerd natuurlijk. Wat Michèle het mooiste vindt is dat er mooie gesprekken met klanten ontstaan, door het leuke contact met de klanten en alle mooie producten die in de winkel te vinden zijn ontstaan vaak waardevolle gesprekken en daardoor uiteindelijk mooie klantenrelaties.






LEKKER EEN BAKKIE DOEN

BEZIG BIJTJE

Wij vroegen Michèle hoe een typische werkdag in de winkel er dan uitziet. Blauwehand 1652 is geopend vanaf half 11 tot half 6. “Vanaf half 11 is het dus gewoon opstarten, koffiedrinken, de buitenpresentatie in orde maken en de klanten volgen vanzelf.” De collectie wisselt continu waardoor het altijd interessant blijft, ook voor de vaste klanten om de winkel te bezoeken. Daarnaast managet Michèle ook de webshop, die ze vorig jaar is opgestart. “Die loopt ook erg goed. Vanwege ons duurzame concept en divers aanbod.” De vraag naar duurzame producten is volgens Michèle hard gestegen afgelopen jaren. “Zo zijn er veel mensen die alleen nog maar duurzame producten willen kopen of op zoek zijn naar bepaalde duurzame merken.” Ook vanuit de webshop ziet ze dat er veel vraag is naar deze producten. “De meeste pakketjes gaan dan ook richting Amsterdam, Hilversum, Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Haarlem. Er is dus zeker veel vraag naar duurzame producten.”  Niet alleen de winkel, maar dus ook de webshop loopt als een trein. Maar dat het hard werken is vindt Michèle niet erg, ze beschrijft zichzelf dan ook als een bezig bijtje.


Het is moeilijk om goede verkopers en vertegenwoordigers te vinden in de schoenenbranche. Wat iemand volgens Michèle een goede vertegenwoordiger maakt, is dat je luistert naar je klant en aanvoelt waar hij behoefte aan heeft “Je moet ook gewoon lekker kunnen lachen met je klanten.” Daarnaast is goed klantencontact van groot belang voor Michèle. Ze vertelt dat ze het belangrijk vindt dat een vertegenwoordiger regelmatig langs gaat, ook al is het alleen om je gezicht even te laten zien. Wij vinden dat in onze winkel ook prettig, zo zien leveranciers hoe onze winkel is, wie onze klanten zijn en krijg je een betere band. Michèle stelt eerlijkheid voorop. “Ik ben graag eerlijk over collecties, wat wel of niet bij klanten past en wat grotere risico’s zijn tegenover andere commerciëlere schoenen”



Michèle wil in de toekomst de webshop en de winkel echt gaan uitbreiden en samen met Rudy van s.Oliver een succes maken. Hiervoor is ze al bezig met het uitzoeken van een aantal cursussen die ze plant te gaan volgen. Bijvoorbeeld een training Google Analytics. “Dat is wel echt een gevalletje apart. Als je daar geen kaas van hebt gegeten dan kom je er echt niet uit” Ook in de winkel wil Michèle het aanbod gaan uitbreiden, door meer merken aan te gaan bieden. Zo heeft ze bijvoorbeeld een merk ingekocht waarvan de collectie volledig gemaakt is van gerecyclede materialen. “De schoenen bestaan uit uniek appelleer, gemaakt van gefermenteerde appelschillen.” De duurzame markt is snel aan het groeien en super innovatief. Maar ook dat heeft een nadeel, zo zijn er volgens Michèle ook merken die het duurzame concept commercieel misbruiken. “Wij werken alleen met leveranciers die echte liefde en passie hebben voor de producten.” Met de vraag “waar zie je jezelf over 10 jaar?” overvielen wij Michele een beetje. Dat weet ze namelijk nog niet, “ik heb heel erg geleerd om in het moment te leven.” Ze heeft niet echt een doel waar ze naar streeft, behalve een goede moeder zijn en genieten van werk waar je blij van wordt. Wel droomt Michèle van haar eigen schoenenlabel, maar of dat binnen nu en 10 jaar gaat gebeuren weet ze niet. 



TOEKOMSTPLANNEN

NIET AL TE SERIEUS

VOLG JE GEVOEL


Als laatste vroegen we Michèle wat ze onze lezers mee zou willen geven. Michèle legt uit hoe belangrijk het is om naar je eigen gevoel te luisteren. “Wij kopen alleen in wat ons een goed gevoel geeft.” Dat geldt voor zowel collecties als voor de leverancier. Wanneer wij geen klik voelen met de leverancier of met de collectie dan is het gewoon niet iets voor ons. Omdat Michèle zich ook met haar eigen doelgroep identificeert koopt ze items in die ze zelf ook echt zou dragen. “Hoe dichter de producten bij ons zelf liggen, hoe beter het verkoopt. Dat komt ook omdat wij dan een echt verhaal hebben naar de klant. Hoe meer affiniteit je met iets hebt, hoe natuurlijker en enthousiaster je het kan overbrengen. Dat werkt het beste voor ons.”  Daarnaast vinden Michèle en Leonie het belangrijk om zoveel mogelijk kansen aan te grijpen. “Zo doen we bijvoorbeeld mee aan de Dutch Sustainable Fashionweek en we werken samen met studenten van het Saxion die met duurzaamheid bezig zijn. We doen mee aan modeshows en werken ook samen met andere winkeliers uit de stad. Gewoon mee doen dus, dingen uitproberen en laat zien dat je er bent!” 



IN DE WANDELGANGEN MET ...

 MICHÈLE OUDE REIMER

Michèle Oude Reimer (30) is geen onbekende in de schoenenwereld. Niet alleen vanwege de winkel Blauwehand 1652 te Deventer, die ze samen met haar moeder runt, maar ook door haar werk in het verleden als vertegenwoordster bij SPM. Daarnaast helpt Michèle nu haar vriend Rudy Cloudt regelmatig in de showroom van s.Oliver. 

WIE IS MICHÈLE?


Michèle is geboren in Hengelo en woont inmiddels al jaren met veel plezier in Deventer.Op jonge leeftijd droomde Michèle er nog van om de winkel van haar ouders (Nijhof Schoenen) over te nemen. Toch is haar pad iets anders verlopen. Ze volgde de opleiding Fashion Management aan het MBO in Enschede, “met twee vingers in mijn neus” voegt ze eraan toe, “ik wou gewoon zo snel mogelijk aan het werk”. Tijdens haar studie werkte ze als verkoopmedewerker bij Jack & Jones en in de plaatselijke kroeg. Vlak na haar studie ging ze aan de slag bij Gore-Tex als Projecttrainee voor een half jaar om vervolgens uit te komen als administratief medewerker bij een bedrijf in Duitsland in de vleesindustrie, “via-via kwam ik daar terecht, ik had eigenlijk gewoon echt werk nodig destijds”. Snel hierna besloot ze weer haar passie te volgen, en kwam ze bij SPM terecht als accountmanager. 9 jaar later is Michèle moeder van 2 prachtige “bonus” kinderen Bonita en Sydney en heeft ze samen met Rudy zoontje Jaxen daarnaast is ze druk bezig met haar carrière.



Nadat Michèle er een tijdje tussen uit is geweest na de geboorte van Jaxen was er toch een te groot gemis vanwege haar affiniteit met schoenen. Door de drukte bij s.Oliver in de showroom was de logische stap haar vriend Rudy Cloudt te helpen snel gemaakt  “Een logische stap en leuk werk” benoemt ze zelf, omdat ze als oud-vertegenwoordigster de schoenenbranche immers op haar duimpje kent. Wat ze het leukste vindt? “Het leukste is om samen met de klant een mooie collectie samen te stellen die echt bij de klant past.” Intussen kent ze haar klanten en de betreffende winkels erg goed, waardoor ze een mooie selectie kan aanbieden. Daarnaast vindt ze het ook van belang om klanten tussen de seizoenen door op te zoeken om te kijken hoe het gaat, informatie in te winnen en eventueel nog wat bij te sturen.



PASSIE VOOR SCHOENEN

MET DE TRENDS MEEGAAN


Ze legt uit dat Rudy met s.Oliver bezig is met het invoeren van Pronto Moda collecties, waardoor producten nog sneller geleverd zullen worden. Iets wat Michèle ook erg interessant vindt. “Hierdoor wordt het makkelijker om op de trends in te spelen, belangrijk in de huidige schoenenbranche” beschrijft ze. “Met snel wisselende mode moet je kunnen inspelen op trends en mee bewegen met de mode.” Ook in haar vorige baan hield ze zich bezig met het spotten van nieuwe trends. “Dat was gewoon continu klanten bezoeken, met je koffertje met samples, en als je ergens een trend spotte dan maakte je direct een foto voor het hoofdkantoor, zodat zij zo snel mogelijk een sample konden maken.” 

Tegenwoordig komt de informatie van alle kanten, social media spelen een belangrijke rol hierin, iets waar Michèle zich ook veel mee bezig houdt vanwege haar eigen webshop bijvoorbeeld.

De trends worden doorgespeeld naar het Productmanagment van s.Oliver, waar Rudy ook onderdeel van uitmaakt en omgezet naar commerciële modellen met een eigen s.Oliver DNA. 






 Inmiddels is Michèle samen met haar moeder Leonie Nijhof ook druk bezig met het runnen van de winkel, conceptstore Blauwe Hand 1652 in Deventer. Ook daar vindt ze het contact met de klanten het belangrijkste, en tevens ook het leukste. Met veel trots vertelt ze over hoe haar moeder de winkel begonnen is, op een andere locatie in Deventer. “Dat was echt een klein paleisje. De winkel was aangebouwd aan een herenpand. Net iets buiten het centrum met een grote binnentuin erbij, het had gewoon echt iets kneuterigs.” Inmiddels zit de winkel in een nieuw pand, op een drukkere A1 locatie vandaar dat Michèle de samenwerking met haar moeder is aangegaan. Iets wat Michele erg waardevol vindt is dat ze alleen met duurzame producten werken. Natuurlijke materialen en een eerlijk productieproces zijn kernwaarden “We werken dus echt met leveranciers die met heel veel passie en liefde de producten maken”. Dat creëert een mooie band met de leveranciers, en dat breng je uiteindelijk ook weer over naar de klant, het gaat uiteindelijk om story-telling. Zo hebben we veel klanten in de winkel die gezellig een bakkie komen doen en ongedwongen gaan passen daardoor creëer je echt een huiskamer gevoel. ” Verder beschrijft ze de winkel als een ratatouille van mooie producten. In de winkel vind je alles, van kleding, schoenen, accessoires tot interieuraccessoires. En allemaal duurzaam geproduceerd natuurlijk. Wat Michèle het mooiste vindt is dat er mooie gesprekken met klanten ontstaan, door het leuke contact met de klanten en alle mooie producten die in de winkel te vinden zijn ontstaan vaak waardevolle gesprekken en daardoor uiteindelijk mooie klantenrelaties.






LEKKER EEN BAKKIE DOEN

BEZIG BIJTJE

Wij vroegen Michèle hoe een typische werkdag in de winkel er dan uitziet. Blauwehand 1652 is geopend vanaf half 11 tot half 6. “Vanaf half 11 is het dus gewoon opstarten, koffiedrinken, de buitenpresentatie in orde maken en de klanten volgen vanzelf.” De collectie wisselt continu waardoor het altijd interessant blijft, ook voor de vaste klanten om de winkel te bezoeken. Daarnaast managet Michèle ook de webshop, die ze vorig jaar is opgestart. “Die loopt ook erg goed. Vanwege ons duurzame concept en divers aanbod.” De vraag naar duurzame producten is volgens Michèle hard gestegen afgelopen jaren. “Zo zijn er veel mensen die alleen nog maar duurzame producten willen kopen of op zoek zijn naar bepaalde duurzame merken.” Ook vanuit de webshop ziet ze dat er veel vraag is naar deze producten. “De meeste pakketjes gaan dan ook richting Amsterdam, Hilversum, Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Haarlem. Er is dus zeker veel vraag naar duurzame producten.”  Niet alleen de winkel, maar dus ook de webshop loopt als een trein. Maar dat het hard werken is vindt Michèle niet erg, ze beschrijft zichzelf dan ook als een bezig bijtje.


Het is moeilijk om goede verkopers en vertegenwoordigers te vinden in de schoenenbranche. Wat iemand volgens Michèle een goede vertegenwoordiger maakt, is dat je luistert naar je klant en aanvoelt waar hij behoefte aan heeft “Je moet ook gewoon lekker kunnen lachen met je klanten.” Daarnaast is goed klantencontact van groot belang voor Michèle. Ze vertelt dat ze het belangrijk vindt dat een vertegenwoordiger regelmatig langs gaat, ook al is het alleen om je gezicht even te laten zien. Wij vinden dat in onze winkel ook prettig, zo zien leveranciers hoe onze winkel is, wie onze klanten zijn en krijg je een betere band. Michèle stelt eerlijkheid voorop. “Ik ben graag eerlijk over collecties, wat wel of niet bij klanten past en wat grotere risico’s zijn tegenover andere commerciëlere schoenen”



Michèle wil in de toekomst de webshop en de winkel echt gaan uitbreiden en samen met Rudy van s.Oliver een succes maken. Hiervoor is ze al bezig met het uitzoeken van een aantal cursussen die ze plant te gaan volgen. Bijvoorbeeld een training Google Analytics. “Dat is wel echt een gevalletje apart. Als je daar geen kaas van hebt gegeten dan kom je er echt niet uit” Ook in de winkel wil Michèle het aanbod gaan uitbreiden, door meer merken aan te gaan bieden. Zo heeft ze bijvoorbeeld een merk ingekocht waarvan de collectie volledig gemaakt is van gerecyclede materialen. “De schoenen bestaan uit uniek appelleer, gemaakt van gefermenteerde appelschillen.” De duurzame markt is snel aan het groeien en super innovatief. Maar ook dat heeft een nadeel, zo zijn er volgens Michèle ook merken die het duurzame concept commercieel misbruiken. “Wij werken alleen met leveranciers die echte liefde en passie hebben voor de producten.” Met de vraag “waar zie je jezelf over 10 jaar?” overvielen wij Michele een beetje. Dat weet ze namelijk nog niet, “ik heb heel erg geleerd om in het moment te leven.” Ze heeft niet echt een doel waar ze naar streeft, behalve een goede moeder zijn en genieten van werk waar je blij van wordt. Wel droomt Michèle van haar eigen schoenenlabel, maar of dat binnen nu en 10 jaar gaat gebeuren weet ze niet. 



NIET AL TE SERIEUS

TOEKOMSTPLANNEN


Als laatste vroegen we Michèle wat ze onze lezers mee zou willen geven. Michèle legt uit hoe belangrijk het is om naar je eigen gevoel te luisteren. “Wij kopen alleen in wat ons een goed gevoel geeft.” Dat geldt voor zowel collecties als voor de leverancier. Wanneer wij geen klik voelen met de leverancier of met de collectie dan is het gewoon niet iets voor ons. Omdat Michèle zich ook met haar eigen doelgroep identificeert koopt ze items in die ze zelf ook echt zou dragen. “Hoe dichter de producten bij ons zelf liggen, hoe beter het verkoopt. Dat komt ook omdat wij dan een echt verhaal hebben naar de klant. Hoe meer affiniteit je met iets hebt, hoe natuurlijker en enthousiaster je het kan overbrengen. Dat werkt het beste voor ons.”  Daarnaast vinden Michèle en Leonie het belangrijk om zoveel mogelijk kansen aan te grijpen. “Zo doen we bijvoorbeeld mee aan de Dutch Sustainable Fashionweek en we werken samen met studenten van het Saxion die met duurzaamheid bezig zijn. We doen mee aan modeshows en werken ook samen met andere winkeliers uit de stad. Gewoon mee doen dus, dingen uitproberen en laat zien dat je er bent!” 



VOLG JE GEVOEL