the right SIZE beursedities

Interview Raymond Wiegerinck


Raymond Wiegerink besloot zijn dikke boterham bij Panama Jack op te zeggen en zijn dromen achterna te gaan. Momenteel werkt hij als agent van vier duurzame merken in de Benelux en Duitsland. De merken produceren hoofdzakelijk vegan schoenen of schoenen van gerecycled materiaal. Bijna alle schoenen worden gemaakt in Spanje, de voorloper op duurzame schoenproductie. Met zijn bedrijf genaamd ‘Smartdeal Shoe Agency’ hoopt hij bij te dragen aan een duurzame toekomst.


Duitsland vegan voorloper

Een paar jaar geleden begon Raymond na te denken over de reden waarom hij schoenen verkoopt. Kwesties als materie en overconsumptie zijn sterk aanwezig in de schoenenbranche en dat ging eigenlijk totaal tegen zijn principes in.  “Ik wilde zelfs uit de schoenenbranche stappen, tot ik in aanraking kwam met de vegan schoenen business in Duitsland.” Duitsland blijkt een grote inspiratiebron voor hem te zijn op het gebied van duurzaamheid, op gebied van kleding, maar ook bijvoorbeeld voeding. Hij moest en zou zich hier helemaal op gaan focussen. Het was in wezen ‘the best of both worlds’. Het is voor Raymond dus een persoonlijke keuze geweest om in de vegan schoenen business te treden, maar tegelijkertijd merkt hij dat hij inspeelt op de huidige behoeftes van de consument. Hij krijgt ook meer bewondering voor zijn werk dan voorheen. Een andere persoonlijke kant van zijn carrièreswitch is de verduurzaming van zijn eigen leven. “Nee, ik ben niet vegetarisch, maar ik probeer zo min mogelijk vlees te eten. En als ik vlees eet dan het liefst biologisch.” Uiteraard loopt Raymond wel veelal op schoeisel uit zijn eigen duurzame portfolio. 


De jeugd is de toekomst

Bij de oprichting van zijn bedrijf had Raymond een duidelijke doelgroep voor ogen: de jongeren onder ons. ‘’Eén van mijn merken heeft de ‘vegan’ versie van de populaire sneakermodellen onder jongeren gemaakt. Echter, ik merk daarnaast ook dat veel volwassenen de keuze maken om toch iets milieubewuster te zijn. De prijzen zijn ook laag gehouden om het toegankelijk te houden voor een hele brede doelgroep.’’


Tattoos als levensverhaal

Om de vele tattoos van Raymond kunnen we niet heen. Zijn armen en rug zijn bedekt met Maori-tattoeages, met een speciale betekenis. ‘’Ik heb deze tattoos laten zetten door iemand uit de Maori-stam. Hij liet me mijn verhaal vertellen en is tegelijkertijd gaan tekenen. Ik heb tijdens mijn leven genoeg ups en downs gekend, dus ik heb inderdaad mijn gehele levensverhaal op mijn lichaam getekend staan.’’

Hutje op de hei

Wanneer we Raymond de vraag stellen waar hij over vijf jaar het liefst wil zijn, heeft hij zijn antwoord vrij snel klaar. ‘’Het liefst spendeer ik mijn tijd dan op een boerderijtje met mijn vriendin en mijn zoontje. Hier wil ik graag mijn eigen biologische kippen houden en een moestuin hebben. Dat wil toch iedereen?’’ Wat er gaat gebeuren in de nabije toekomst van zijn bedrijf is nog topgeheim. We vroegen hem naar eventuele uitbreiding van de vegan-business. Hij laat ons echter wel weten dat uitbreiding op de planning staat. Hij heeft inmiddels een speurneus ontwikkeld voor producten en organisaties in de duurzame business  met potentie. Echter, het is voor Raymond het allerbelangrijkst dat het verhaal klopt.

Green is the new Black

De schoenen uit het portfolio van Raymond worden bijna allemaal geproduceerd in Spanje. Het merk Ethletic produceert in India en/of Pakistan. Bijzonder is de FairTrade-award die deze fabriek heeft gewonnen. De award wordt uitsluitend uitgereikt aan werkplaatsen die een prettige arbeidsomgeving faciliteren voor de werknemers en in Pakistan en India is dit niet vanzelfsprekend. Bovendien is goede zorg voor werknemers ook belangrijk deel van de verduurzaming van de schoenenbranche. De fabrieken houden daarbij ook rekening met het milieu. Tijdens de productie wordt er geen gebruik gemaakt van synthetisch leer. Het leer is ten alle tijde plantaardig gelooid, FSC-gecertificeerd en chroomvrij. Chroom is namelijk kankerverwekkend. Daarnaast zorgt de LWG (Leather Working Group) ervoor dat de merken verantwoord leer gebruiken. Andere sneakermodellen worden weer gemaakt met maïs, PU, gerecycled katoen, papier en bijvoorbeeld jute. 

Af en toe begrafenisondernemer 

Het is meer dan logisch dat er ook bij schoenverkoop af en toe behoefte is aan afwisseling. Raymond bewerkstelligt dit door zo nu en dan een dagje mee te lopen met zijn vriendin. “Zij is begrafenisonderneemster. Dat is natuurlijk bij uitstek niet het meest gezellige beroep, maar het is wel heel bijzonder. Het is ontzettend kwetsbaar en brengt je terug naar de essentie. Dat is ook min of meer wat ik met de vegan schoenenlijn wil bereiken.”

Raymond representeert vier merken: Slowwalk, John Wshoes, Ethletic en Vesica Piscis. De komende edities zullen wij een serie maken van de verschillende merken die hij onder zijn vleugels heeft genomen. In de volgende editie besteden we aandacht aan John Wshoes!

Interview Raymond Wiegerinck


Raymond Wiegerink besloot zijn dikke boterham bij Panama Jack op te zeggen en zijn dromen achterna te gaan. Momenteel werkt hij als agent van vier duurzame merken in de Benelux en Duitsland. De merken produceren hoofdzakelijk vegan schoenen of schoenen van gerecycled materiaal. Bijna alle schoenen worden gemaakt in Spanje, de voorloper op duurzame schoenproductie. Met zijn bedrijf genaamd ‘Smartdeal Shoe Agency’ hoopt hij bij te dragen aan een duurzame toekomst.


Duitsland vegan voorloper

Een paar jaar geleden begon Raymond na te denken over de reden waarom hij schoenen verkoopt. Kwesties als materie en overconsumptie zijn sterk aanwezig in de schoenenbranche en dat ging eigenlijk totaal tegen zijn principes in.  “Ik wilde zelfs uit de schoenenbranche stappen, tot ik in aanraking kwam met de vegan schoenen business in Duitsland.” Duitsland blijkt een grote inspiratiebron voor hem te zijn op het gebied van duurzaamheid, op gebied van kleding, maar ook bijvoorbeeld voeding. Hij moest en zou zich hier helemaal op gaan focussen. Het was in wezen ‘the best of both worlds’. Het is voor Raymond dus een persoonlijke keuze geweest om in de vegan schoenen business te treden, maar tegelijkertijd merkt hij dat hij inspeelt op de huidige behoeftes van de consument. Hij krijgt ook meer bewondering voor zijn werk dan voorheen. Een andere persoonlijke kant van zijn carrièreswitch is de verduurzaming van zijn eigen leven. “Nee, ik ben niet vegetarisch, maar ik probeer zo min mogelijk vlees te eten. En als ik vlees eet dan het liefst biologisch.” Uiteraard loopt Raymond wel veelal op schoeisel uit zijn eigen duurzame portfolio. 


De jeugd is de toekomst

Bij de oprichting van zijn bedrijf had Raymond een duidelijke doelgroep voor ogen: de jongeren onder ons. ‘’Eén van mijn merken heeft de ‘vegan’ versie van de populaire sneakermodellen onder jongeren gemaakt. Echter, ik merk daarnaast ook dat veel volwassenen de keuze maken om toch iets milieubewuster te zijn. De prijzen zijn ook laag gehouden om het toegankelijk te houden voor een hele brede doelgroep.’’


Tattoos als levensverhaal

Om de vele tattoos van Raymond kunnen we niet heen. Zijn armen en rug zijn bedekt met Maori-tattoeages, met een speciale betekenis. ‘’Ik heb deze tattoos laten zetten door iemand uit de Maori-stam. Hij liet me mijn verhaal vertellen en is tegelijkertijd gaan tekenen. Ik heb tijdens mijn leven genoeg ups en downs gekend, dus ik heb inderdaad mijn gehele levensverhaal op mijn lichaam getekend staan.’’

Hutje op de hei

Wanneer we Raymond de vraag stellen waar hij over vijf jaar het liefst wil zijn, heeft hij zijn antwoord vrij snel klaar. ‘’Het liefst spendeer ik mijn tijd dan op een boerderijtje met mijn vriendin en mijn zoontje. Hier wil ik graag mijn eigen biologische kippen houden en een moestuin hebben. Dat wil toch iedereen?’’ Wat er gaat gebeuren in de nabije toekomst van zijn bedrijf is nog topgeheim. We vroegen hem naar eventuele uitbreiding van de vegan-business. Hij laat ons echter wel weten dat uitbreiding op de planning staat. Hij heeft inmiddels een speurneus ontwikkeld voor producten en organisaties in de duurzame business  met potentie. Echter, het is voor Raymond het allerbelangrijkst dat het verhaal klopt.

Af en toe begrafenisondernemer 

Het is meer dan logisch dat er ook bij schoenverkoop af en toe behoefte is aan afwisseling. Raymond bewerkstelligt dit door zo nu en dan een dagje mee te lopen met zijn vriendin. “Zij is begrafenisonderneemster. Dat is natuurlijk bij uitstek niet het meest gezellige beroep, maar het is wel heel bijzonder. Het is ontzettend kwetsbaar en brengt je terug naar de essentie. Dat is ook min of meer wat ik met de vegan schoenenlijn wil bereiken.”

Green is the new Black

De schoenen uit het portfolio van Raymond worden bijna allemaal geproduceerd in Spanje. Het merk Ethletic produceert in India en/of Pakistan. Bijzonder is de FairTrade-award die deze fabriek heeft gewonnen. De award wordt uitsluitend uitgereikt aan werkplaatsen die een prettige arbeidsomgeving faciliteren voor de werknemers en in Pakistan en India is dit niet vanzelfsprekend. Bovendien is goede zorg voor werknemers ook belangrijk deel van de verduurzaming van de schoenenbranche. De fabrieken houden daarbij ook rekening met het milieu. Tijdens de productie wordt er geen gebruik gemaakt van synthetisch leer. Het leer is ten alle tijde plantaardig gelooid, FSC-gecertificeerd en chroomvrij. Chroom is namelijk kankerverwekkend. Daarnaast zorgt de LWG (Leather Working Group) ervoor dat de merken verantwoord leer gebruiken. Andere sneakermodellen worden weer gemaakt met maïs, PU, gerecycled katoen, papier en bijvoorbeeld jute. 

Raymond representeert vier merken: Slowwalk, John Wshoes, Ethletic en Vesica Piscis. De komende edities zullen wij een serie maken van de verschillende merken die hij onder zijn vleugels heeft genomen. In de volgende editie besteden we aandacht aan John Wshoes!