the right SIZE beursedities

Het is een onderwerp in opkomst: duurzaamheid. De associatie met geitenwollen sokken vermindert met de dag. Steeds meer consumenten en voornamelijk jongeren houden zich bezig met de toekomst, en ontwijken onderwerpen als fast fashion. Hoe gaat dit zich in de toekomst ontwikkelen en tot in hoeverre moeten retailers er nu al rekening mee gaan houden?

Steeds meer aandacht voor
duurzaam retailen

Veertig procent van de consumenten geeft aan duurzaamheid belangrijk te vinden, en dit ook af te wegen bij het doen van een aankoop. Of dit nou door Netflix- documentaires als ‘The True Cost’ of ‘Our Planet’ komt, die de nadruk leggen op de invloed van onze keuzes op de aarde, de dieren die erop leven en bijvoorbeeld kinderarbeid of barre arbeidsomstandigheden. Of door boeken als ‘Hoe gaan we dit uitleggen’ van Jelmer Mommers die uitlegt hoe wij het zover hebben laten komen.

Naast de prijs twijfelen consumenten ook door bijvoorbeeld gebrek aan informatie, of zijn ze bang voor een tegenvallend product doordat de kwaliteit wellicht te laag is. De schuld wordt daarnaast ook vaak in de schoenen van de producent geschoven. Retailers verleiden de klant ten slotte, en in dit geval kunnen we er als retailers ook niet vanuit gaan dat de consument uit een enorm groot aanbod de meest verantwoorde keuze maakt. Kortom: het balletje ligt dus bij ons.

Om een lang verhaal kort te maken: er zijn wel steeds meer consumenten die het liefst vegetarisch eten, in een elektrische auto willen rijden en geen fast fashion meer kopen. Fast fashion is namelijk wel vaak goedkoper, maar laat steken vallen op het gebied van goede arbeidsomstandigheden, kinderarbeid en milieuvervuiling. Om deze reden maakt 58 procent van de consumenten zich druk over of het merk gebruik maakt van kinderhandjes bij de productie en 47 procent geeft om de arbeidsomstandigheden. Deze conclusie kan getrokken worden uit het onderzoek ‘Duurzaam richting 2030’ van INretail, Q&A en ABNAMRO. Vooral de verandering in koopkeuze van de consument is enorm belangrijk voor de retailer.  De bereidheid is er wel, uit onderzoek van ABN AMRO blijkt namelijk dat de consument gemiddeld twaalf procent meer wil betalen voor een duurzaam product.


Toch is niet iedereen bereid in te leveren voor een duurzame toekomst. Van de consumenten die aangeven niet sustainable te willen kopen wordt twee derde tegengehouden doordat de prijs aan de hoge kant is.

INretail is mede-initiatiefnemer van het kledingconvenant dat verduurzaming van de mode- en textielketen wil stimuleren. Inmiddels doen de desbetreffende convenant-deelnemers het redelijk goed: meer dan de helft van alle kleding die in ons kikkerlandje wordt verkocht gaat via hen.

Convenant-deelnemers vertellen sinds juli op hun eigen websites hoe zij hun bijdrage leveren aan verduurzaming. Van de grondstofproductie tot aan de daadwerkelijke verkoop aan de consument hebben zij te maken met een eigen keten, met deelprocessen op verschillende plekken op de wereld en telkens weer andere samenwerkingspartners.

Veel ondernemers zijn best bereid maatregelen te treffen om de consument tegemoet te komen, maar weten simpelweg niet hoe ze dit aan moeten pakken. Hiervoor raden we jullie, naast het toevoegen van (schoen)merken die rekening houden met een aantal aspecten bij de productie van hun producten. Zo is het belangrijk om plantaardig gelooid leer te integreren in het productieproces, maar kan er ook creatief gedaan worden met jute, papier, petflessen en ga zo maar door. FSC-gecertificeerde plantages, het PETA Approved Vegan-logo en het FairTrade-logo zijn ook belangrijk om op te letten bij het selecteren van merken.

Mochten dit nog niet genoeg tips zijn, dan brengt INretail dit najaar een serie tips voor middelkleine bedrijven uit, om de weg naar een duurzamere toekomst te vergemakkelijken. 

Het rapport ‘Duurzaam richting 2030’ biedt aanvullend verdiepende consumentendata, experttips en inspiratiecases voor de branches food, mode, wonen en elektronica. Het is gratis te downloaden op www.qanda.nl/duurzaam2030.

Steeds meer aandacht voor duurzaam retailen

Het is een onderwerp in opkomst: duurzaamheid. De associatie met geitenwollen sokken vermindert met de dag. Steeds meer consumenten en voornamelijk jongeren houden zich bezig met de toekomst, en ontwijken onderwerpen als fast fashion. Hoe gaat dit zich in de toekomst ontwikkelen en tot in hoeverre moeten retailers er nu al rekening mee gaan houden?

Veertig procent van de consumenten geeft aan duurzaamheid belangrijk te vinden, en dit ook af te wegen bij het doen van een aankoop. Of dit nou door Netflix- documentaires als ‘The True Cost’ of ‘Our Planet’ komt, die de nadruk leggen op de invloed van onze keuzes op de aarde, de dieren die erop leven en bijvoorbeeld kinderarbeid of barre arbeidsomstandigheden. Of door boeken als ‘Hoe gaan we dit uitleggen’ van Jelmer Mommers die uitlegt hoe wij het zover hebben laten komen. 








Toch is niet iedereen bereid in te leveren voor een duurzame toekomst. Van de consumenten die aangeven niet sustainable te willen kopen wordt twee derde tegengehouden doordat de prijs aan de hoge kant is.

Naast de prijs twijfelen consumenten ook door bijvoorbeeld gebrek aan informatie, of zijn ze bang voor een tegenvallend product doordat de kwaliteit wellicht te laag is. De schuld wordt daarnaast ook vaak in de schoenen van de producent geschoven. Retailers verleiden de klant ten slotte, en in dit geval kunnen we er als retailers ook niet vanuit gaan dat de consument uit een enorm groot aanbod de meest verantwoorde keuze maakt. Kortom: het balletje ligt dus bij ons.

Om een lang verhaal kort te maken: er zijn wel steeds meer consumenten die het liefst vegetarisch eten, in een elektrische auto willen rijden en geen fast fashion meer kopen. Fast fashion is namelijk wel vaak goedkoper, maar laat steken vallen op het gebied van goede arbeidsomstandigheden, kinderarbeid en milieuvervuiling. Om deze reden maakt 58 procent van de consumenten zich druk over of het merk gebruik maakt van kinderhandjes bij de productie en 47 procent geeft om de arbeidsomstandigheden. Deze conclusie kan getrokken worden uit het onderzoek ‘Duurzaam richting 2030’ van INretail, Q&A en ABNAMRO. Vooral de verandering in koopkeuze van de consument is enorm belangrijk voor de retailer.  De bereidheid is er wel, uit onderzoek van ABN AMRO blijkt namelijk dat de consument gemiddeld twaalf procent meer wil betalen voor een duurzaam product.

INretail is mede-initiatiefnemer van het kledingconvenant dat verduurzaming van de mode- en textielketen wil stimuleren. Inmiddels doen de desbetreffende convenant-deelnemers het redelijk goed: meer dan de helft van alle kleding die in ons kikkerlandje wordt verkocht gaat via hen.

Convenant-deelnemers vertellen sinds juli op hun eigen websites hoe zij hun bijdrage leveren aan verduurzaming. Van de grondstofproductie tot aan de daadwerkelijke verkoop aan de consument hebben zij te maken met een eigen keten, met deelprocessen op verschillende plekken op de wereld en telkens weer andere samenwerkingspartners.

Veel ondernemers zijn best bereid maatregelen te treffen om de consument tegemoet te komen, maar weten simpelweg niet hoe ze dit aan moeten pakken. Hiervoor raden we jullie, naast het toevoegen van (schoen)merken die rekening houden met een aantal aspecten bij de productie van hun producten. Zo is het belangrijk om plantaardig gelooid leer te integreren in het productieproces, maar kan er ook creatief gedaan worden met jute, papier, petflessen en ga zo maar door. FSC-gecertificeerde plantages, het PETA Approved Vegan-logo en het FairTrade-logo zijn ook belangrijk om op te letten bij het selecteren van merken.








Mochten dit nog niet genoeg tips zijn, dan brengt INretail dit najaar een serie tips voor middelkleine bedrijven uit, om de weg naar een duurzamere toekomst te vergemakkelijken. 

Het rapport ‘Duurzaam richting 2030’ biedt aanvullend verdiepende consumentendata, experttips en inspiratiecases voor de branches food, mode, wonen en elektronica. Het is gratis te downloaden op www.qanda.nl/duurzaam2030.