the right SIZE beursedities

consumentenblik

Redactrice Kyara waagde zich aan de Klimaatmars, om hier een milieubewuste activiste te interviewen. Zo krijgen we een kijkje in het hoofd van de duurzame consument. Wat vinden zij belangrijk? Wat zien zij graag anders in de schoenmode?

VEGETARISCHE ACHTJARIGE

Ymke was al vroeg bezig met bijvoorbeeld het welzijn van dieren. Zo at ze op haar achtste al vegetarisch. ‘’ De afgelopen jaren ben ik ook meer documentaires gaan kijken over duurzaamheid en klimaatverandering. Ook heb ik tegenwoordig meer gesprekken met mensen gevoerd over duurzaamheid. Hierdoor werd ik steeds bewuster van mijn impact op deze wereld.’’

ALLEEN MAAR FIETSEN

‘’Natuurlijk fiets ik niet alleen maar. Ik eet wel nog steeds vegetarisch en ik probeer zo min mogelijk zuivel te nuttigen. Ook vlieg ik zo min mogelijk.’’ Qua kleding probeert Ymke zoveel mogelijk tweedehands te shoppen. ‘’Dit lukt natuurlijk niet altijd, maar ik probeer het in eerste instantie wel.’’


SAAI EN OUDERWETS

‘’De dingen die mij tegenhouden bij het aanschaffen van bijvoorbeeld duurzame kleding is toch wel het daadwerkelijk vinden van leuke stukken. In de écht voordelige tweedehands winkels is de kledij vaak nogal saai of ouderwets. Daar kunnen de winkels natuurlijk niets aan doen, want het hangt af van wie wat inlevert. En de mooie vintage shops hebben prijzen waarvoor je ook nieuwe items kunt kopen. Of de duurzame kledingmerken, die zijn al helemaal niet te betalen!’’ Al met al geeft ze aan dat de prijzen haar nog wel kunnen tegenhouden bij het doen van een duurzame aankoop.  



SCANDINAVIË

‘’De mooie duurzame kleding moet toch wel uit het buitenland komen. Scandinavië, bijvoorbeeld. Hier vind je veel fashionable duurzame kledingmerken. Het enige nadeel hieraan is dat de items vaak wel duurder zijn, en je kleding wordt ingevlogen. En vliegen is dan ook weer hartstikke slecht voor het milieu.’’ Ymke zoekt daarnaast veel naar duurzame merken via Instagram-influencers die zich veel met het klimaat bezighouden, bijvoorbeeld Stephanie Broek. 

OMGEVING

‘’Ik verzamel bewust en onbewust mensen om me heen die enigszins dezelfde mening delen. Zij zijn ook veel bezig met duurzaamheid en kijken er meestal op dezelfde manier tegenaan als ik. Soms zelfs nog wat extremer.’’ 

KLIMAATMARS

Ignorance is volgens Ymke de meest foute eigenschap die mensen tegenwoordig kunnen hebben. ‘’Ik hoor sommige mensen zeggen dat hun inzet toch geen verschil maakt op die miljarden mensen. Da’s lekker makkelijk, zo komt er natuurlijk nooit beweging in. En wat nou als iedereen wél zou denken dat hun handelen het verschil zou maken? Dan was de stap naar een duurzame wereld veel kleiner.’’ Dit was voor de activiste ook een gegronde reden om mee te lopen bij de Klimaatmars. Daarnaast vindt ze het belangrijk dat de overheid ervoor gaat zorgen dat grotere bedrijven gedwongen worden om meer duurzame beslissingen te nemen. ‘’We kunnen wel wegrennen voor de feiten, maar dan zwemt mijn hebben en houwen straks over veertig jaar in iets wat eerst Friesland had moeten zijn.’’



THE BIG COMPANIES

Wat Ymke graag terug zou willen zien in de schoenmode is, logischerwijs, meer duurzaamheid. ‘’Ik zou bijvoorbeeld graag zien dat een multinational als Nike bijvoorbeeld gebruik maakt van nep leer, of hun sneakers gaan verduurzamen. Ik denk namelijk dat de grote namen de meeste impact hebben. Ook de kleinere schoenwinkels moeten de stap durven nemen. Zodra er één schaap over de dam is, volgt de rest ook.’’

CONSUMENTEN BLIK

Redactrice Kyara waagde zich aan de Klimaatmars, om hier een milieubewuste activiste te interviewen. Zo krijgen we een kijkje in het hoofd van de duurzame consument. Wat vinden zij belangrijk? Wat zien zij graag anders in de schoenmode?

VEGETARISCHE ACHTJARIGE

Ymke was al vroeg bezig met bijvoorbeeld het welzijn van dieren. Zo at ze op haar achtste al vegetarisch. ‘’ De afgelopen jaren ben ik ook meer documentaires gaan kijken over duurzaamheid en klimaatverandering. Ook heb ik tegenwoordig meer gesprekken met mensen gevoerd over duurzaamheid. Hierdoor werd ik steeds bewuster van mijn impact op deze wereld.’’

ALLEEN MAAR FIETSEN

‘’Natuurlijk fiets ik niet alleen maar. Ik eet wel nog steeds vegetarisch en ik probeer zo min mogelijk zuivel te nuttigen. Ook vlieg ik zo min mogelijk.’’ Qua kleding probeert Ymke zoveel mogelijk tweedehands te shoppen. ‘’Dit lukt natuurlijk niet altijd, maar ik probeer het in eerste instantie wel.’’


SAAI EN OUDERWETS

‘’De dingen die mij tegenhouden bij het aanschaffen van bijvoorbeeld duurzame kleding is toch wel het daadwerkelijk vinden van leuke stukken. In de écht voordelige tweedehands winkels is de kledij vaak nogal saai of ouderwets. Daar kunnen de winkels natuurlijk niets aan doen, want het hangt af van wie wat inlevert. En de mooie vintage shops hebben prijzen waarvoor je ook nieuwe items kunt kopen. Of de duurzame kledingmerken, die zijn al helemaal niet te betalen!’’ Al met al geeft ze aan dat de prijzen haar nog wel kunnen tegenhouden bij het doen van een duurzame aankoop.  



SCANDINAVIË

‘’De mooie duurzame kleding moet toch wel uit het buitenland komen. Scandinavië, bijvoorbeeld. Hier vind je veel fashionable duurzame kledingmerken. Het enige nadeel hieraan is dat de items vaak wel duurder zijn, en je kleding wordt ingevlogen. En vliegen is dan ook weer hartstikke slecht voor het milieu.’’ Ymke zoekt daarnaast veel naar duurzame merken via Instagram-influencers die zich veel met het klimaat bezighouden, bijvoorbeeld Stephanie Broek. 

OMGEVING

‘’Ik verzamel bewust en onbewust mensen om me heen die enigszins dezelfde mening delen. Zij zijn ook veel bezig met duurzaamheid en kijken er meestal op dezelfde manier tegenaan als ik. Soms zelfs nog wat extremer.’’ 

KLIMAATMARS

Ignorance is volgens Ymke de meest foute eigenschap die mensen tegenwoordig kunnen hebben. ‘’Ik hoor sommige mensen zeggen dat hun inzet toch geen verschil maakt op die miljarden mensen. Da’s lekker makkelijk, zo komt er natuurlijk nooit beweging in. En wat nou als iedereen wél zou denken dat hun handelen het verschil zou maken? Dan was de stap naar een duurzame wereld veel kleiner.’’ Dit was voor de activiste ook een gegronde reden om mee te lopen bij de Klimaatmars. Daarnaast vindt ze het belangrijk dat de overheid ervoor gaat zorgen dat grotere bedrijven gedwongen worden om meer duurzame beslissingen te nemen. ‘’We kunnen wel wegrennen voor de feiten, maar dan zwemt mijn hebben en houwen straks over veertig jaar in iets wat eerst Friesland had moeten zijn.’’



THE BIG COMPANIES

Wat Ymke graag terug zou willen zien in de schoenmode is, logischerwijs, meer duurzaamheid. ‘’Ik zou bijvoorbeeld graag zien dat een multinational als Nike bijvoorbeeld gebruik maakt van nep leer, of hun sneakers gaan verduurzamen. Ik denk namelijk dat de grote namen de meeste impact hebben. Ook de kleinere schoenwinkels moeten de stap durven nemen. Zodra er één schaap over de dam is, volgt de rest ook.’’