the right SIZE beursedities

winkelinterview

PUHA shop

Said Balhadj en Taam Karsdorp runnen één van de leukste boetiekjes van Utrecht: Puha Shop. De winkel ademt creativiteit, maar is tegelijkertijd in staat om een oase van rust op je af te roepen. Puha Shop is de tegenbeweging van Fast Fashion. Er wordt aandacht besteedt aan kwaliteit. Hoe Said en Taam dit hebben opgebouwd lees je in dit bijzondere interview.

Bijna tien jaar geleden zijn drie compagnons de zoektocht naar een laagdrempelig pand in Utrecht gestart. Dat was in 2009. Er kwam een pand vrij in de Hardebollenstraat. “Daar kregen we zeker beloop, maar niet altijd het type dat ook voor ons kwam…” Ze wilden een plek creëren voor prille en jonge initiatieven. Met name afkomstig van De Kunstacademie in Utrecht. “Ieder jaar studeren er jonge ontwerpers af, maar ze vertrekken vrijwel allemaal naar Amsterdam en andere grote steden. Wij wilden ze in Utrecht een plek geven.” Momenteel biedt Puha Shop zeventig initiatieven een podium. Het assortiment bestaat uit sieraden, interieur, kleding, schoenen, illustraties en nog veel meer.

Buurvrouwen van lichte zeden

Spring in ‘t veld

De omloopsnelheid van het assortiment gaat gestaag. Er zit veel wisseling in. In sommige gevallen wordt er gewerkt met confectie, maar de meeste ontwerpers leveren ad hoc hun werk. Simpelweg omdat de ontwerpers zelf evenmin weten wanneer hun experimenten voltooid zijn. Het aanbod blijft dus te allen tijden een verrassing. Voor de klant, maar ook voor Said en Taam. “Het is altijd een verrassing voor ons. Dat is heel leuk. Je bouwt toch een band en vertrouwen op met de ontwerpers.” Ook de ontwerpers wisselen. Ze zijn geheel vrij om aan te geven wanneer het niet meer binnen hun werkzaamheden past. Veel jonge ontwerpers komen net van De Kunstacademie en hun ontwerpprocessen ontwikkelen nog veel.

Elke schoen is anders

Schoenen pronken eveneens op de winkelvloer. Sterker nog, Said heeft zijn eigen schoenenlabel van natuurlijk materiaal. Naar eigen zeggen heeft Said een obsessie voor schoenen. Vijf jaar geleden heeft hij de switch gemaakt van ecologisch textiel naar schoenen, en is hij begonnen met zijn schoenlabel Raphia. “Ik heb mijn roots in Marokko en ik heb altijd iets willen doen met de ambachten daar. Al ruim tien jaar laat ik in Marokko verschillende ontwerpen maken. Een aantal jaar geleden ben ik stage gaan lopen bij het schoenenherstelbedrijf in de straat. Daar heb ik de verzooling geleerd.” Het schoenenlabel van Said is blijvend in ontwikkeling. De paren die hij verkoopt leveren bevindingen op om zijn schoen te verbeteren. De laatste ontwikkeling is de veganschoen. “Alle schoenen worden gemaakt van een natuurvezel van de Raffiapalm. De veganschoen heeft echter een zool van natuurrubber, een binnenzool van linnen en een maïs- en kokosvezel. Persoonlijk vind ik het jammer dat veganvarianten gauw neigen naar kunststoffen, waardoor het synthetisch wordt.” De schoenen worden met de hand gemaakt en dat maakt de schoen heel puur. Iedere schoen is anders. Vooralsnog is het daarom niet geschikt voor de online markt.

De winkel barst van de creativiteit. Desalniettemin leeft er een bepaalde stijl in het assortiment. Said en Taam zoeken eigenheid in de ontwerpers en hun werk. Nadenken over waar het materiaal vandaan komt en op welke manier het wordt gemaakt, vinden ze eveneens belangrijk. Bovenaan staat het design, dan het materiaal. Zo veel mogelijk natuurlijke materialen en zo min mogelijk synthetisch. “Het is grappig om te zien hoe onze klanten zich ook bezighouden met het materiaal van de ontwerpen. Natuurlijk materiaal voelt een stuk fijner op de huid.” De stijl van Puha Shop is te omschrijven als chique, nonchalante en ietwat speelse. Een ander voordeel van de jonge ontwerpers is hun kleinschaligheid. Dat maakt het productieproces heel transparant en dat is bij Puha Shop eveneens van belang.

Transparant en natuurlijke kleuren

In de winkel vallen nog twee andere schoenmerken op. Eén daarvan is Veltshoes. Een kleinschalig merk dat in Zwitserland wordt geproduceerd. Puha Shop is de enige plek in Nederland waar het verkocht wordt. Het wordt gemaakt van hoge kwaliteit leer, maar er wordt niet gewerkt met voorraad. “Iemand met maat 47 moet wellicht wat langer wachten, maar dan wordt de schoen speciaal voor hem of haar gemaakt.” Ook werkt Puha al vier zomers samen met espadrille merk Naguisha. Zij werken met de traditionele espadrille zool en produceren dat volledig in Spanje. “In de schoenenwereld staat duurzaamheid letterlijk nog in de kinderschoenen. Het is lastig om Nederlandse ontwerpers te vinden van duurzame schoenen. 95% van ons aanbod is van Nederlandse bodem. De schoenen zijn een vreemde eend in de bijt.”

Dit jaar staat Puha Shop op de ‘Sustainable Shopping Route’ van de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW). Echter, Said en Taam zijn van mening dat aandacht voor kleinschaligheid, authenticiteit en puurheid altijd belangrijk is. Niet enkel tijdens DSFW. Puha Shop participeert vaak in evenementen omtrent omtrent bewustwording. “Als we worden gevraagd, doen we vaak mee. Iedere keer is het een nieuwe kans om bij te dragen aan een betere mode-industrie.” Zelf organiseert Puha Shop twee keer per jaar een stock-sale sample. Dat zijn de enige twee momenten in het jaar waarop met korting kan worden gewinkeld. Alle ontwerpers leveren hun overstock, uitprobeersels en samples. De hele straat (Voorstraat) participeert dan. “De reden dat we niet met korting werken heeft wellicht ook te maken met het feit dat we geen webshop hebben. We richten ons op de fysieke winkel. Het draait voor ons om kwaliteit en niet om kwantiteit.”

Bewustwording altijd belangrijk
Duurzaamheid in de kinderschoenen
Schoenen voor de toekomst

Puha Shop ambieert geen uitbreiding. Wellicht een klein verbouwing, maar daar blijft het bij. Beide Taam en Said zijn druk met hun eigen ondernemingen. Taam met zijn illustraties en Said met Raphia en het geven van textielworkshops. Voor Raphia hoopt Said een geheel duurzame schoen te ontwikkelen van enkel natuurlijk materiaal, en deze aan te bieden voor een groter publiek. Wellicht online. Said wil verder met zijn schoenenlabel, dat is zeker, maar wel met een organische groei. De focus ligt op het design, niet op uitbreiding. In februari neemt Said deel aan ‘OBJECT’ in Rotterdam. Op het SS schip exposeren 80-100 ontwerpers hun werk. Ook de Dutch Design Week is geen onbekend terrein voor Said. 

Ons advies? Loop eens binnen bij Puha Shop, snuif creativiteit op en wees geïnspireerd. Een kijk op consumptie zoals Said en Taam bezitten is enorm verhelderend. Woon je niet in Utrecht? Bezoek dan de Dutch Design Week in Eindhoven of OBJECT in Rotterdam.

Said Balhadj en Taam Karsdorp runnen één van de leukste boetiekjes van Utrecht: Puha Shop. De winkel ademt creativiteit, maar is tegelijkertijd in staat om een oase van rust op je af te roepen. Puha Shop is de tegenbeweging van Fast Fashion. Er wordt aandacht besteedt aan kwaliteit. Hoe Said en Taam dit hebben opgebouwd lees je in dit bijzondere interview.

Winkelinterview
PUHA Shop

Buurvrouwen van lichte zeden

Spring in ‘t veld

Transparant en natuurlijke materialen

De omloopsnelheid van het assortiment gaat gestaag. Er zit veel wisseling in. In sommige gevallen wordt er gewerkt met confectie, maar de meeste ontwerpers leveren ad hoc hun werk. Simpelweg omdat de ontwerpers zelf evenmin weten wanneer hun experimenten voltooid zijn. Het aanbod blijft dus te allen tijden een verrassing. Voor de klant, maar ook voor Said en Taam. “Het is altijd een verrassing voor ons. Dat is heel leuk. Je bouwt toch een band en vertrouwen op met de ontwerpers.” Ook de ontwerpers wisselen. Ze zijn geheel vrij om aan te geven wanneer het niet meer binnen hun werkzaamheden past. Veel jonge ontwerpers komen net van De Kunstacademie en hun ontwerpprocessen ontwikkelen nog veel.

Bijna tien jaar geleden zijn drie compagnons de zoektocht naar een laagdrempelig pand in Utrecht gestart. Dat was in 2009. Er kwam een pand vrij in de Hardebollenstraat. “Daar kregen we zeker beloop, maar niet altijd het type dat ook voor ons kwam…” Ze wilden een plek creëren voor prille en jonge initiatieven. Met name afkomstig van De Kunstacademie in Utrecht. “Ieder jaar studeren er jonge ontwerpers af, maar ze vertrekken vrijwel allemaal naar Amsterdam en andere grote steden. Wij wilden ze in Utrecht een plek geven.” Momenteel biedt Puha Shop zeventig initiatieven een podium. Het assortiment bestaat uit sieraden, interieur, kleding, schoenen, illustraties en nog veel meer.

De winkel barst van de creativiteit. Desalniettemin leeft er een bepaalde stijl in het assortiment. Said en Taam zoeken eigenheid in de ontwerpers en hun werk. Nadenken over waar het materiaal vandaan komt en op welke manier het wordt gemaakt, vinden ze eveneens belangrijk. Bovenaan staat het design, dan het materiaal. Zo veel mogelijk natuurlijke materialen en zo min mogelijk synthetisch. “Het is grappig om te zien hoe onze klanten zich ook bezighouden met het materiaal van de ontwerpen. Natuurlijk materiaal voelt een stuk fijner op de huid.” De stijl van Puha Shop is te omschrijven als chique, nonchalante en ietwat speelse. Een ander voordeel van de jonge ontwerpers is hun kleinschaligheid. Dat maakt het productieproces heel transparant en dat is bij Puha Shop eveneens van belang.

Bewustwording altijd belangrijk
Duurzaamheid in de kinderschoenen
Elke schoen is anders

Schoenen pronken eveneens op de winkelvloer. Sterker nog, Said heeft zijn eigen schoenenlabel van natuurlijk materiaal. Naar eigen zeggen heeft Said een obsessie voor schoenen. Vijf jaar geleden heeft hij de switch gemaakt van ecologisch textiel naar schoenen, en is hij begonnen met zijn schoenlabel Raphia. “Ik heb mijn roots in Marokko en ik heb altijd iets willen doen met de ambachten daar. Al ruim tien jaar laat ik in Marokko verschillende ontwerpen maken. Een aantal jaar geleden ben ik stage gaan lopen bij het schoenenherstelbedrijf in de straat. Daar heb ik de verzooling geleerd.” Het schoenenlabel van Said is blijvend in ontwikkeling. De paren die hij verkoopt leveren bevindingen op om zijn schoen te verbeteren. De laatste ontwikkeling is de veganschoen. “Alle schoenen worden gemaakt van een natuurvezel van de Raffiapalm. De veganschoen heeft echter een zool van natuurrubber, een binnenzool van linnen en een maïs- en kokosvezel. Persoonlijk vind ik het jammer dat veganvarianten gauw neigen naar kunststoffen, waardoor het synthetisch wordt.” De schoenen worden met de hand gemaakt en dat maakt de schoen heel puur. Iedere schoen is anders. Vooralsnog is het daarom niet geschikt voor de online markt.

In de winkel vallen nog twee andere schoenmerken op. Eén daarvan is Veltshoes. Een kleinschalig merk dat in Zwitserland wordt geproduceerd. Puha Shop is de enige plek in Nederland waar het verkocht wordt. Het wordt gemaakt van hoge kwaliteit leer, maar er wordt niet gewerkt met voorraad. “Iemand met maat 47 moet wellicht wat langer wachten, maar dan wordt de schoen speciaal voor hem of haar gemaakt.” Ook werkt Puha al vier zomers samen met espadrille merk Naguisha. Zij werken met de traditionele espadrille zool en produceren dat volledig in Spanje. “In de schoenenwereld staat duurzaamheid letterlijk nog in de kinderschoenen. Het is lastig om Nederlandse ontwerpers te vinden van duurzame schoenen. 95% van ons aanbod is van Nederlandse bodem. De schoenen zijn een vreemde eend in de bijt.”

Dit jaar staat Puha Shop op de ‘Sustainable Shopping Route’ van de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW). Echter, Said en Taam zijn van mening dat aandacht voor kleinschaligheid, authenticiteit en puurheid altijd belangrijk is. Niet enkel tijdens DSFW. Puha Shop participeert vaak in evenementen omtrent omtrent bewustwording. “Als we worden gevraagd, doen we vaak mee. Iedere keer is het een nieuwe kans om bij te dragen aan een betere mode-industrie.” Zelf organiseert Puha Shop twee keer per jaar een stock-sale sample. Dat zijn de enige twee momenten in het jaar waarop met korting kan worden gewinkeld. Alle ontwerpers leveren hun overstock, uitprobeersels en samples. De hele straat (Voorstraat) participeert dan. “De reden dat we niet met korting werken heeft wellicht ook te maken met het feit dat we geen webshop hebben. We richten ons op de fysieke winkel. Het draait voor ons om kwaliteit en niet om kwantiteit.”

Duurzaamheid in de kinderschoenen

In de winkel vallen nog twee andere schoenmerken op. Eén daarvan is Veltshoes. Een kleinschalig merk dat in Zwitserland wordt geproduceerd. Puha Shop is de enige plek in Nederland waar het verkocht wordt. Het wordt gemaakt van hoge kwaliteit leer, maar er wordt niet gewerkt met voorraad. “Iemand met maat 47 moet wellicht wat langer wachten, maar dan wordt de schoen speciaal voor hem of haar gemaakt.” Ook werkt Puha al vier zomers samen met espadrille merk Naguisha. Zij werken met de traditionele espadrille zool en produceren dat volledig in Spanje. “In de schoenenwereld staat duurzaamheid letterlijk nog in de kinderschoenen. Het is lastig om Nederlandse ontwerpers te vinden van duurzame schoenen. 95% van ons aanbod is van Nederlandse bodem. De schoenen zijn een vreemde eend in de bijt.”

Schoenen voor de toekomst

Puha Shop ambieert geen uitbreiding. Wellicht een klein verbouwing, maar daar blijft het bij. Beide Taam en Said zijn druk met hun eigen ondernemingen. Taam met zijn illustraties en Said met Raphia en het geven van textielworkshops. Voor Raphia hoopt Said een geheel duurzame schoen te ontwikkelen van enkel natuurlijk materiaal, en deze aan te bieden voor een groter publiek. Wellicht online. Said wil verder met zijn schoenenlabel, dat is zeker, maar wel met een organische groei. De focus ligt op het design, niet op uitbreiding. In februari neemt Said deel aan ‘OBJECT’ in Rotterdam. Op het SS schip exposeren 80-100 ontwerpers hun werk. Ook de Dutch Design Week is geen onbekend terrein voor Said. 

Ons advies? Loop eens binnen bij Puha Shop, snuif creativiteit op en wees geïnspireerd. Een kijk op consumptie zoals Said en Taam bezitten is enorm verhelderend. Woon je niet in Utrecht? Bezoek dan de Dutch Design Week in Eindhoven of OBJECT in Rotterdam.